فاعلية العروض الرياضية في تقليل التنمر المدرسي لتلميذات الحلقة الثانية من التعليم الاساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية الرياضية جامعة طنطا

المستخلص

ملخص البحث: يهدف البحث إلي استخدام العروض الرياضية في محاولة للتقليل من حدة التنمر المدرسي لتلميذات المرحلة الثانية من التعليم الأساسي، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبى بإستخدام التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة باستخدام القياس القبلي والبعدي وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العمدية من تلميذات الحلقة الثانية من التعليم الإساسي (المرحلة الأعدادية) وبلغ حجم عينة البحث (32) تلميذة من مجتمع البحث تم تقسيمهم إلي (20) تلميذة للمجموعة التجريبية (12) تلميذة عينة استطلاعية، وأظهرت النتائج أن إستخدام العروض الرياضية ساهم بطريقة إيجابية وفعالة في في التقليل من حدة السلوكيات التنمرية المدرسية لتلميذات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي.

"The effectiveness of sports shows to reduce school bullying for students of the second cycle of basic education "

Research Summary:

The research aims to use sports presentations in an attempt to reduce the severity of school bullying for students of the second stage of basic education, and the researcher used the experimental approach using experimental design for one group using pre- and post-measurement and the research sample was selected in a deliberate way from the students of the second cycle of basic education (preparatory stage) The size of the research sample was (32) students from the research community were divided into (20) students for the experimental group (12) students of an exploratory sample, and the results showed that the use of sports presentations contributed in a positive and effective way to reduce the severity of bullying behaviors of school students of the second cycle of basic education..

الكلمات الرئيسية